Chili, Capsaïcine

Een geweldig product uit moeder natuur, de Chili. Naar vernomen bestaan er meer dan 3000 soorten, (Pepersappie werkt vooralsnog met 15 soorten) en waren de Inca’s en Azteken al duizenden jaren voor Christus bezig met het gebruik van Chili als voedingsmiddel en voor medicinaal gebruik. Er worden wonderbaarlijke genezingen aan toegekend, ontkend en erkend.

Als we een pepertje eten, dan eten we:

Antioxidanten

Stoffen die vrije radicalen wegvangen. Vrije Radicalen (Site, Mens en Gezondheid) Vrije radicalen zijn gevaarlijke atomen/moleculen die gaan rondzwerven in het lichaam op zoek naar een ontbrekend elektron dat ze zelf missen. Om aan deze ontbrekende factor te komen vallen ze de gezonde cellen aan waardoor die dan weer beschadigt en ontregeld worden. Op deze manier kunnen ziekten ontstaan als kanker, diabetes, hartziekten, dementie, beroertes, ziekte van Parkinson, Alzheimer, artritis, reuma, nier en lever aandoeningen en noem er zo nog maar een paar. Laat het duidelijk zijn: vrije radicalen zijn ongewenste vijanden in ons lichaam.

Let wel, het eten van een pepertje lost boven vermelde ziektebeelden niet op!

Flavonoïden

Pigmentstoffen in planten. Geven de kleur aan diverse groenten.

Een pijnstiller 

Bij gebruik van pleisters en crèmes. Capsaïcine bevorderd dat pijn- of gevoelsprikkels worden doorgegeven aan de hersenen.

Endorfine

Een geluksstofje. (Wiki) Endorfines worden geproduceerd door de hypofyse tijdens lichamelijke inspanning, opwindingpijnpittig etenliefde en orgasme. Ze lijken op opiaten in hun vermogen om pijnstilling te veroorzaken evenals een gevoel van welbevinden en geluk.

B6 – Pyridoxine

  • Opbouw van het zenuwstelsel;
  • Verbetert de energiehuishouding;
  • Vochthuishouding;
  • Natrium Kalium Balans;
  • Verbetert stofwisseling;
  • Eiwitten en koolhydraten;
  • Preventief bij hart en vaatziekten;
  • Verlaagt het homocysteïne gehalte;
  • Vermindert premenstruele klachten;
  • Ondersteunt de opname van B12, magnesium en ijzer;
  • Nodig voor de werking van ijzer;
  • Cofactor bij de omzetting van tryptofaan in Vit. B3;
  • Helpt linolzuur om te zetten in GLA en PGE vorming.

 

Vitamine C – ascorbinezuur

Een vitamine die wanneer men een tekort heeft een lading aan gezondheidsproblemen heeft of krijgt. We sommen dus uitsluitend op waar het in zit. Gebruik dit in ruime mate en vele kwalen kunnen u bespaart blijven. Bij het gebruik van groenten en fruit gaan we uit van verse producten, elk seizoen kent wel een vitamine C bom. Fruit, m.n. citrusfruit, kiwi’s, mango, zwarte bessen, kersen aardbeien en rozenbottels.

Rauwkostsoorten

Kiemen en groenten, denk aan een topper broccoli, boerenkool, spruiten, spinazie, witte kool, bloemkool,  paprika, sla, rauwe ui, en nieuwe aardappelen.

En vergeet dus de Chili niet!

Een vetverbrander

Iets waar wetenschappers wel een mening over hebben maar niet echt uit durven spreken. Het zou immers weer een te simpele oplossing zijn hongergevoelens te remmen met capsaïcine. Het uitbreken van een hitte explosie die leidt naar extra vetverbranding naast de gewone vetverbranding die plaatsvindt tijdens arbeid, beweging, sporten is eveneens een vaag te accepteren gedachte . Dat het allemaal wel zo werkt is dus mooi meegenomen.

Verwacht echter geen effecten als een crashdieet, een uithongerfase. Maar meer een extra steuntje in de rug bij het afvallen.